Foodtechrevolutionen
Just nu går utvecklingen allt fortare inom det som kallas foodtech. Tech-drivna startups dyker upp titt som tätt och såväl investerare som stora techbolag utanför livsmedelssektorn börjar få upp ögonen för den gigantiska marknaden. Inte minst är Amazons bud på matkedjan Wholefoods ett tecken i tiden på hur sektorerna närmar sig varandra. Macklean träffade foodtech-profilen Johan Jörgensen för att prata om vad det är som händer och hur det omformar hela matbranschen.
Entreprenören och investeraren Johan Jörgensen bytte för några år sedan fokus. Från att primärt ha arbetet med tech och internet bestämde han sig för att fokusera till 100% på matbranschen och att introducera den för tech.
- När jag började titta på matbranschen insåg jag att det i stort sett inte fanns någon innovation och att man inte använde teknologi för att utveckla sina affärsmodeller och värdekedjor. Jag insåg dessutom att branschen inte lyckades lösa utmaningar relaterat till hälsa och hållbarhet. Med tanke på att det är världens största sektor kan det helt enkelt inte få fungera så dåligt!
Johan arbetar nu med ett initiativ som heter Sweden Food Tech, som kan liknas vid ett ekosystem för det framtida matsystemet som bland annat har anordnat konferensen Sweden Food Tech Big Meet. Johan menar att Stockholm, med sin väl utvecklade techsektor samt förändringsbenägna konsumenter med intresse för hälsa och hållbarhet är den perfekta platsen för att utveckla en världsledande foodtech-arena.
Men vad är egentligen foodtech?
Johan menar att foodtech i grund och botten handlar om att förändra matsystemet med hjälp av teknologi. I mångt och mycket handlar det om insamling och hantering av data och vad man kan göra med den datan.
- Foodtech handlar inte bara om leverans av restaurangmat. Det handlar om hur vi kan få mer kunskap om maten och vår egen hälsa, hur vi kan skapa transparens kring produkternas hållbarhet och hur vi integrerar maten i vår stadsplanering från början. Foodtech handlar om att bryta det nuvarande systemet!
De nya företagen och investerarna omformar den traditionella livsmedelsbranschen
Johan menar att investerare såväl som stora techbolag börjar få upp ögonen för den enorma matsektorn, och att många kommer vara villiga att satsa stort för att få en del av kakan.
- Matsektorn står för 20% av global BNP, och lägger man till hälsosektorn står den för ytterligare 10%. Just nu satsar riskkapitalister mer på innovation i livsmedelsbranschen än vad branschen själv gör, och det är bara början! Snart sitter matföretagen i baksätet i sin egen bransch.
Den snabba introduktionen av teknologi i branschen kommer på många sätt omforma hur försäljningen av mat sker. Johan påpekar att handlarna idag har väldigt hög kontroll och kan använda väl beprövad vetenskap för hur de ska maximera försäljningen, genom exempelvis varuplacering, varumärken och förpackningar.
- Men i en digital miljö, där det finns mycket mer information om produkterna, fattar konsumenter helt andra, och mer rationella, beslut. Om produkterna inte uppfyller konsumenternas köpkriterier så kommer de inte att köpa. Då spelar det ingen roll hur mycket marknadsföring man gör!
I en framtid där konsumenter gör mindre känslomässiga och mer individanpassade val kring sina matinköp, där köpen sker i helt nya kanaler och där full spårbarhet är en hygienfaktor ställs helt nya krav på företag. En stor mängd startups är redan på uppgång, men även existerande bolag i branschen kan ha en roll att spela. Detta förutsätter dock ett strukturerat arbetet för att ta till sig de teknologier som ständigt tillgängliggörs och att förmågan att skapa radikal innovation får högsta prioritet.
Ett antal av Johans höjdpunkter på den svenska startup-scenen:
Werlabs: Hälsoföretaget som hjälper konsumenter att förstå sin hälsa bättre genom ett blodprov, och följaktligen hur de bör äta och leva för att må bättre.
Grönska: Det urbana odlingsföretaget som odlar grönsaker och örter inomhus året runt, med hjälp av sitt innovativa odlingssystem.
Foodtruster: En jämförelsetjänst där konsumenter själva betygsätter, jämför och lämnar omdömen på dagligvaror.
Gastronaut: Ett forum där kockar kan erbjuda sin hemmalagade mat till konsumenter för upphämtning.
Hur kan företagen adressera den disruptiva utvecklingen?
Macklean har stöttat flera företag i frågor som rör foodtechutvecklingen. För stora företag handlar det ofta om att på ett strukturerat sätt analysera utvecklingens konsekvenser och utarbeta handlingsalternativ. För renodlade foodtechföretag handlar det bland annat om att genomföra marknadsanalyser och ta fram affärsplaner. Macklean har också stöttat flera food- och agtechinvesterare i genomlysningar och second opinion av möjliga investeringscase. Har du frågor är du välkommen att kontakta Filip.
FILIP LUNDIN
KONSULT
e-post: filip.lundin@macklean.se
Telefon: 072-14 15 664
LinkedIn