Macklean Insikter OCH Avsikter
I Mackleans rapporter Insikter och Avsikter fördjupar vi oss i frågor som har strategisk betydelse för livsmedelsbranschen. Syftet är att väcka intresse och diskussion kring hur man ska förhålla sig till avgörande frågor och visa på möjliga vägar framåt. Nedan finns samtliga nummer att ladda ned, och vill du bli uppdaterad när vi släpper nya rapporter lönar det sig att prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Avsikter: Livsmedelsförsörjning och krisberedskap
Rapporten lyfter sårbarheter inom det svenska lantbruket och beskriver det finska beredskapssystemet och lärdomar därifrån.
Insikter
#9: IoT i lantbruket
Rapporten tecknar en nulägesbild av den digitala utvecklingen i lantbruket och pekar på vad branschens aktörer behöver göra för att få utväxling på möjligheterna.
Insikter
#5: EKO
Det femte numret av Insikter visar att glappet i kedjan från konsumentens önskan till bondens verklighet innebär orealiserade affärsmöjligheter i alla led.
Insikter #12: Klimat
Rapporten analyserar livsmedelskedjans klimatpåverkan och hur företag samt branschen som helhet kan agera för att minska sitt klimatavtryck på ett effektivt sätt.
Insikter #8: Proteinskiftet
Rapporten belyser skiftet i konsumtionen av proteiner och fokuserar på hur livsmedelsindustrin kan tillvarata de nya affärsmöjligheterna som trenden skapar.
Insikter
#4: Hållbarhet
I det fjärde numret av Insikter granskas hur hållbarhetsarbetet utvecklats och vilka som är de viktigaste hållbarhetsfrågorna för svensk livsmedelsindustri.
Insikter #11: Tillväxt
Rapporten beskriver hur svenska livsmedels-företag kan realisera tillväxtpotentialen som finns - 123 miljarder kronor fram till 2030 om rätt insatser genomförs.
Insikter
#7: Framtiden är grön
Rapporten visar på hur såväl det globala som det svenska jord- och skogsbruket kommer att utvecklas till 2030 samt hur det påverkar de som arbetar i dessa näringar.
Insikter
#3: Mat eller motor
Rapporten analyserar hur mycket mark som behövs för livsmedelsproduktion samt bensin- och dieselkonsumtion för 10 miljarder människor och vilka konsekvenser det får.
Insikter
#10: Innovation
Rapporten beskriver livsmedelsbranschens begränsande innovationsförmåga, och utvecklingssteg företagen kan ta för att skapa mer kommersiellt framgångsrika innovationer.
Insikter
#6: Fokus EMV
Rapporten fokuserar på den framtida utvecklingen av egna märkesvaror och vilka utmaningar och affärsmöjligheter det innebär för livsmedelsleverantörer.
Insikter
#2: Värd sitt pris?
I rapporten diskuteras matprisernas utveckling, mervärden som är viktiga för konsumenten och hur livsmedelskedjans aktörer kan agera för att uppnå hållbarhet.
Insikter
#1: Peak oil
I det första numret av Insikter belyses Peak Oil och den begränsade insikten i vårt stora olje-beroende. Vad händer om oljan inte längre är lättillgänglig och billig?