Hälsotrend eller hälsohets?
Hälsotrenden har länge varit en av de mest dominerande konsumenttrenderna på livsmedelsmarknaden. Det är en trend som ständigt tar sig nya uttryck allt eftersom konsumenternas uppfattningar om vad som är hälsosamt förändras. Men kan det bli för mycket av det goda?
Viljan att leva hälsosamt är kanske den mest beständiga av de konsumenttrender som idag råder på livsmedelsmarknaden. Samtidigt är det paradoxalt nog en trend som regelbundet byter skepnad i takt med att nya dieter lanseras och nya forskningsrön publiceras. Tidigare var det fettet som stod i fokus, sedan kolhydraterna och idag ser vi att hälsotrenden domineras av tre huvudområden:
• Ju mer protein desto bättre. Träningsvärldens fokus på protein har blivit mainstream och allt fler proteinrika och proteinberikade livsmedel lanseras på marknaden. De nya produkterna lanseras bland annat som nyttiga och enkla mellanmål, till exempel Arlas drickkvarg, och som hälsosammare alternativ till etablerade kolhydratprodukter, till exempel Risentas bönpasta. Samtidigt visar studier på att för högt proteinintag kan medföra negativa konsekvenser för hälsan.
• Den flexibla vegetarianen. Idag vill allt fler äta mer vegetariskt, men utan att bli vegetarianer eller veganer på heltid. Ett exempel på trenden är det ökade utbudet på imitationer av animaliska produkter, till exempel ska IKEA snart börja servera vegetariska ”köttbullar”, ett annat exempel är produkter som berikas med grönsaker, till exempel Fazers rotfruktsbröd. Food for progress bönmassa Beat och det nya sojaköttet Oumph är andra exempel.
• Den mätbara motionen. Förra årets julklapp var ett aktivitetsarmband som ett svar på många konsumenters önskan att mäta sin motion och dela med sig av resultaten i sociala medier. ICA har tagit trenden ett steg längre med sin hälsoapp där motionspass omvandlas till rabatt på valda varor.
Fokuset på att optimera hälsan genom mat och motion riskerar samtidigt att övergå från ett nyttigt hälsotänkande till stressande hälsohets. En bok som diskuterats mycket i media de senaste veckorna är ”Wellnessyndromet” av ekonomerna Carl Cederström och André Spicer. Författarna argumenterar för att hälsotrenden övergått i besatthet som ger oss dåligt samvete istället för att öka vårt välbefinnande. Konsekvensen blir ettwellnessyndrom där människor ständigt känner att de inte lever tillräckligt hälsosamt.
Vad bör livsmedelsföretag tänka på?
Vi är övertygade om att hälsotrenden kommer att bestå som en viktig trend men att det blir än viktigare att kommunicera med konsumenterna på ett sätt som förenklar och avdramatiserar istället för att spä på hetsen. Det finns fortfarande massor kvar att göra för både producenter, dagligvaruhandeln och servicehandeln för att hjälpa människor till en mer hälsosam och hållbar livsstil.
Vill du veta mer om vilka affärsmöjligheter som hälsotrenden innebär? Tveka då inte att kontakta oss!