Kortfattat-intervju med Ulf Mazur på Matpriskollen
Den här våren kommer Mackleans nyhetsbrev Kortfattat bestå av intervjuer med spännande personer i det gröna näringslivet.
Med det sagt vill vi nu presentera vår tredje gäst, nämligen Ulf Mazur! Grundare av Matpriskollen, en tjänst som samlar, optimerar och förmedlar information om livsmedelskedjornas priser och erbjudanden. God dag och välkommen in i Kortfattat-värmen!
Hej och tack!
Du har följt matprisutvecklingen många år – hur upplever du att den allmänna diskussionen om ämnet förändrats på senare tid?
Lågpris har aldrig riktigt varit något gemene man vill prata om, utan fokus har varit på superpremium och ekologiska produkter. Men det senaste året har gett en enorm trendförändring till att det nu i stället är helt acceptabelt att prata om extrapriser på t.ex. en fest.
Vi på Matpriskollen brukar prata om två saker som konsumenter kan och bör göra om de vill handla smart. Det första är att kolla extrapriser, där vi har en ”dröm” att 50 % av alla köp ska vara på extrapris, och i januari var det över 40% enligt Gfk.Det andra handlar om att vara multilojal. Det vi ser just nu är en konsumentrevolution där konsumenterna köper kampanjvaror och röstar med sina fötter och går in i butiken intill, då man förr var överdrivet lojal till ICA-Stig.
Det pratas mycket om ”vems fel” det är att livsmedelspriserna stigit som de gjort. Hur ser du på den här frågan?
I pandemins efterskalv och med det pågående kriget har vi serverats en dålig cocktail av prishöjningar på alla fronter: råvaror, transporter, energi, el, valutan. Allt som ingår i att göra och sälja en produkt har ökat pris, förutom personalen. Och nu stundar också lönehöjningar där. Det är totalt onödigt att stå och peka finger, för det är en importerad inflation som inte är lönedriven på samma sätt som det var på 90-talet.
Det har också tidigare varit relativt förutsägbart för leverantörer att lova ett pris till handeln för 6-12 månader framåt. Men med insatsvaror som plötsligt kan öka i pris med 50 % är långa avtal svåra. Det behövs ett bättre samarbete mellan leverantörer och dagligvaruhandeln för att korta ner ledtider och på det sättet enklare kunna justera priser både upp och ner.
Ser du några risker med att maten ”ska kosta mindre”?
Det finns ett problem när handeln jobbar med procentuella påslag, och jag brukar dra ett hypotetiskt gurkexempel. En konventionell gurka kanske kostar 3 kr in i handeln, och så lägger de på 100% för ett konsumentpris på 6 kr. En ekologisk premiumgurka kostar istället 6 kr till handeln. Återigen ett påslag på 100%, och gurkan säljs för 12 kr. Det här skulle indikera att det är dubbelt så dyrt att hantera en ekologisk gurka! Kronpåslag ger alltså mer rättvisa än procentpåslag.
Kan distributionsledet effektiviseras är det i sig inte ett problem att det ska kosta mindre. Men ska det vara välproducerat, nyttigheter, hållbart och ekologiskt är det bra om konsumenterna får reda på alla fördelar och att det inte väljs bort redan i handelsledet. Det finns många som fortsatt vill köpa hög matkvalitet, det får man inte glömma i allt prat om jakten på låga priser. Lyft fram mervärdena och jobba med kronpåslag!
Vilken är din favoritprodukt i butikshyllan?
Om jag får ta hem produkten först och stoppa den i kylen är det definitivt Marabous Apelsinkrokant. Måste jag äta direkt är det istället Marabous bubbelchoklad, 60 gram.
Och på samma tema – vilken är den lockvara som oftast pockar på din uppmärksamhet?
Haha, den lockvara som fångar mig direkt är svensk oxfilé. Det är egentligen det enda kött jag äter, och är det på extrapris hugger jag på momangen!
Vad skulle du säga är det mest spännande med att vara verksam inom livsmedelsbranschen?
Att allting snurrar så fort. Först när man kliver ur branschen förstår man hur fort det går – vilken puls! Även om konsumenters beteende vanligtvis inte ändras så snabbt, är vi nu i en period då konsumenterna plötsligt börjar bete sig väldigt annorlunda på kort tid vilket är spännande. Dessutom har alla alltid en uppfattning om matvaror och livsmedel. Man blir passionerad!
Vem är din förebild (personligt och/eller professionellt) och varför?
Min pappa hade ett arbetssätt som brandexpert för länge sedan där han fotograferade och dokumenterade mycket för att senare kunna visa ”tänk att det nu nedbrunna huset tidigare såg ut så här”. Det vill jag med Matpriskollen kunna göra med livsmedelspriser – tänk att ekologiska kampanjer såg ut på det här sättet förr!
En annan förebild är Björn Hermansson – tidigare försäljningsdirektör på Kraft och Gevalia – och min chef på mitten på 90-talet. Han hade en imponerande styrka i att alltid se samband och helheter! Där andra behövde tjocka luntor med bakgrundsmaterial för att förstå sammanhang räckte det med några få papper för honom.
Vad vill du hälsa våra Kortfattat-läsare?
För det första – se upp för genomsnitt! Det är lätt och bra om man vill jobba lite, men medelvärdet är ju egentligen aldrig rätt för någon om man inte vet vad som står bakom snittsiffran. Sen är Rullande tolv månader, R12, så viktigt att ha koll på! Börjar en utveckling gå neråt kommer det ta länge innan kurvan går upp och tvärtom.
Och för det andra får ni gärna lyssna gratis på min ljudbok Tabbekvoten där jag berättar om att våga misslyckas och hur detta kan implementera i olika organisationer. Länk hittar du här.
Vill du veta mer om Macklean och allt vi gör inom de gröna näringarna - hör då av dig till Daniel!
Eva Eriksson
Seniorkonsult
E-post: eva.eriksson@macklean.se
Telefon: 070-744 06 66
LinkedIn