Fortsatt öppet spelfält för växtbaserade köttsubstitut
Det är tydligt att den växtbaserade marknaden fortsatt är glödhet, med flera spännande produktlanseringar i närtid. De senaste månaderna har vi på Macklean haft förmånen att stötta flera industriella aktörer, startups och riskkapitalfonder kring positionering och möjligheter på denna marknad. Här delar vi med oss av några kortfattade insikter från dessa projekt.
TILLVÄXT I OFÖRMINSKAD STYRKA
Vi ser en fortsatt ökande efterfrågan på växtbaserade köttsubstitut, som fortsätter växa med 15–20 % per år. Försäljningen i svensk handel passerade därmed miljardvallen förra året. Samma tendenser syns på viktiga europeiska marknader, inte minst Tyskland där den växtbaserade försäljningen ökat explosionsartat. Ett troligt scenario är att tillväxttakten på den svenska marknaden bibehålls under de kommande åren, vilket innebär en dubblering till och med 2025. Vi vill dock notera att tillväxten sker från relativt låga nivåer och att det fortsatt rör sig om en förhållandevis omogen kategori med låg penetration.
Anamma (norska Orkla), Hälsans Kök (schweiziska Nestlé) och Quorn (filippinska Monde Nissin) är klara marknadsledare och bedöms tillsammans stå för cirka tre fjärdedelar av försäljningen i den svenska handeln. Vi ser dock att det finns klara möjligheter för såväl nya som befintliga aktörer att ta en stark position och utmana nuvarande marknadsledarna. I den kontexten vill vi särskilt notera den förhållandevis låga marknadsandelen hos dagligvaruhandelns egna varumärken (EMV), uppskattad till ~5–10 %. Det kan jämföras med traditionella korv- och charkprodukter där EMV står för ~30–40 % av försäljningen. Vi förväntar oss att dagligvarukedjorna kommer att koppla ett väsentligt starkare grepp kring denna marknad framgent.
ÄRTPROTEIN VINNER MARK
Sojabaserade produkter är fortsatt dominerande på den svenska marknaden, men vi ser just nu tydliga tecken på att ärta vinner mark. Andelen nylanserade köttsubstitut i Europa med ärta som huvudråvara har ökat från 4 % till 20 % sedan 2012.
Vi bedömer att flera livsmedelsproducenter till väsentlig del – eller helt – kommer att ersätta de sojabaserade produkterna med ärt- eller bönbaserade diton.
Inom just ärtprotein sker dessutom en kraftig kapacitetsutbyggnad i vårt närområde. Belgiska Cosucra expanderar och bygger en ny site för ärtprotein i Danmark, tyska HaGe investerar i en produktionsanläggning för ärtprotein i norra Tyskland och flera satsningar planeras i Östersjöområdet. Även i Sverige rör det sig – GroPro, baserade i ärtmekkat Bjuv – bygger en proteinfabrik som efter årsskiftet kommer att erbjuda svenskt ärtprotein till landets livsmedelsindustri. Även Lantmännen har via press indikerat planer på en svensk ärtproteinfabrik.
Sammantaget indikerar detta att vi inom kort kommer att få se svenska växtbaserade köttsubstitut, baserade på råvaror som är såväl odlade som förädlade i Sverige. En mycket spännande och välkommen utveckling tycker vi på Macklean.
Intresserad av att veta mer? Ta då kontakt med Peter Normark så berättar han mer om hur Macklean kan stötta er.
Peter Normark
SENIORkonsult
e-post: peter.normark@macklean.se
Telefon: 072-141 8054
LinkedIn