Nu släpps Insikter #12: Klimat!
Trots att Sveriges livsmedelsproduktion är en av världens mest hållbara ger den upphov till omkring en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. För att minska livsmedelsbranschens klimatpåverkan krävs samarbete och engagemang från aktörer i alla led i värdekedjan och ansvarstagande för utsläpp bortom den egna verksamheten.
Klimatfrågan är en av vår tids viktigaste, och precis som i alla andra sektorer och branscher behöver aktörer i livsmedelskedjan ta en aktiv roll för att minska utsläppen. Insikter #12 beskriver den svenska livsmedelskedjans klimatpåverkan idag samt pekar ut möjliga vägar framåt. Många livsmedelsföretag har redan börjat agera men fler behöver göra detsamma, och i rapporten identifieras två drivkrafter för ett stärkt klimatarbete hos svenska livsmedelsföretag: Växande krav på och intresse för produkter med lågt klimatavtryck, samt potential för kostnadsbesparingar i den egna verksamheten.
Sammantaget estimeras den svenska livsmedelskedjans klimatpåverkan till knappt 13 Mton koldioxidekvivalenter. Av dessa står primärproduktionen för omkring 89 %, livsmedelsindustri 10 % och handel och grossister 1 %. De enskilt största utsläppsfaktorerna är kolavgång från markanvändning och metanutsläpp från idisslares matsmältning. Den svenska primärproduktionen har en relativt låg lönsamhet och trots att en stor del av såväl värdet som klimatpåverkan skapas där tar det ledet endast del av en tredjedel av intäkterna. I och med detta finns ett behov av gemensamt ansvarstagande där aktörer i alla led i livsmedelskedjan skapar förutsättningar för de åtgärder som behöver genomföras.
Tre steg på vägen mot minskad klimatpåverkan
1) Arbeta med de egna direkta utsläppen
Arbetet med att minska de utsläpp som sker i livsmedelsföretagets egen verksamhet kan delas in i fyra steg. Det handlar om att mäta befintliga utsläpp och definiera ett nuläge, sätta upp mål för utsläppsminskningar, ta fram en åtgärdsplan samt organisera sig för att implementera och utvärdera densamma.
2) Ta en aktiv roll för att minska indirekta utsläpp i värdekedjan
I arbetet med ett gemensamt ansvarstagande från aktörer i hela livsmedelskedjan har livsmedelsindustrin, tack vare sin position mitt i värdekedjan, en möjlighet att ta ledartröjan och agera katalysator. Det är viktigt att säkerställa engagemang och driv också från handelns sida, eftersom det är där de stora påverkansmöjligheterna gentemot konsumenterna finns.
3) Sätt upp en strategi för hur klimatarbetet ska kommuniceras och kommersialiseras
Det finns en teoretisk betalningsvilja hos konsumenterna, men för att realisera den kommersiella potential som det medför behöver livsmedelsföretagen arbeta strukturerat med sin kommunikation. Det arbetet handlar dels om att ha en strategi för hur kommunikationen ska gå till, dels vad som ska kommuniceras.
LADDA NED OCH LÄS HELA RAPPORTEN
Rapporten analyserar livsmedelskedjans klimatpåverkan och hur företag kan agera för att minska sitt klimatavtryck.
Vill du veta mer eller har frågor kring rapporten?
Om du är intresserad av en workshop eller dragning skräddarsydd för just ditt företag är du varmt välkommen att kontakta Eva Eriksson eller Mikael Furu.
EVA ERIKSSON
Vice VD & Seniorkonsult
e-post: eva.eriksson@macklean.se
Telefon: 070-744 06 66
LinkedIn
MIKAEL FURU
Konsult
e-post: mikael.furu@macklean.se
Telefon: 072-712 04 99
LinkedIn