Kan innovation och nya samarbeten rädda branschen ur krisen?
Ekonomisk nedgång, reserestriktioner, stängda gränser, rädsla för smittspridning, inställda evenemang. Effekterna av covid-19 uttrycks som brutala, skoningslösa och tidernas värsta för restaurang- och besöksnäringen. Sommarsäsongen, som ofta brukar generera en större del av intäkterna för de mindre företagen, förväntas istället bli en väldigt tuff säsong i år. Samtidigt kan just en kris och förändrad marknad tvinga företag att tänka nytt, eftersom den vanliga affären inte går ihop och nya problem uppstår. Mackleans kortfattat sammanfattar det utmanande läget i branschen, men ser också med tillförsikt på hur en kris kan bli en katalysator för innovation i form av nya samarbeten och försäljningskanaler.
När covid-19 började spridas i Sverige förlorade de flesta företag inom restaurang- och besöksnäringen sina intäkter över en natt. Över 60 000 personer beräknas redan ha blivit varslade inom branschen och de som drabbas allra hårdast är Sveriges småskaliga livsmedelsproducenter, eftersom de ofta har majoriteten av försäljningen via egen servering eller till hotell, restaurang- och upplevelseindustri i närheten. Den 13e juni tändes dock ett litet hopp – restriktionerna för inrikesresor lättades upp och med stängda landsgränser planerar de flesta svenskar för ”svemester”.
Så kommer den svenska turismen kunna rädda branschen? Turismexport utgör nästan hälften (43 %) av den totala turistkonsumtionen, 337 miljarder kr (2018, Tillväxtverket, SCB). Ett scenario där den svenska turismen kompenserar konsumtionsbortfallet från utebliven utländsk turism anses därav orimligt, vilket bekräftas av Stockholms handelskammare som menar att utebliven turistexport mellan mars-juni har kostat den svenska turistindustrin 36 miljarder kronor. Trots svenska turistströmmar står alltså näringen inför en utmanande sommar. Något som livsmedelsföretagen är väl medvetna om, då 70 % av Livsmedelsföretagens medlemmar räknar med en sämre försäljning än förra sommaren.
Effekterna av covid-19 är brutala och skoningslösa, minst sagt, men krisen har också tvingat företagen till att hitta nya samarbetsformer och försäljningskanaler. Macklean har tidigare belyst att branschens ganska introverta värdekedja verkar innovationshämmande – ofta är det när gränser mellan olika aktörer suddas ut som nytt värde och innovation skapas. Exempelvis har nu dagligvaruhandeln, Ica och Coop, tillfälligt tillsatt extra resurser och lättat på krav för att kunna ta in produkter från ännu fler småproducenter. Ett annat exempel är samarbetet mellan regionala livsmedelaktörer och region Östergötland som tillsammans lanserat en smidig picknicklåda med lokalproducerad mat för utflykt, ”Utflyktsmålet” . Samarbetena har varit nödvändiga för att hitta nya försäljningskanaler.
Många menar också att covid-19 har gett ett uppsving för konsumenttrenden lokalproducerat – frågan om livsmedelsförsörjning och beredskap har aktualiserats. Detta är en av de värderingar som stärkts eller förändrats av krisen. För trots att många längtar tillbaka till ett ”normalläge”, kommer kunders riskhantering och konsumenters värderingar sannolikt ha förändrats eller påverkats av krisen. När den värsta krisen har lagt sig kan det vara en god idé att analysera och förstå vilka marknadsförändringar som krisen medfört och hur man som företag kan utveckla sitt värdeerbjudande utifrån detta.
Vi på Macklean hoppas att sommaren kan bli ett tillfälle då vi tillsammans gör kloka konsumentval för att stötta svenska, mindre producenter. För att enklare hitta till Sveriges alla lokalproducerande pärlor har LRF Lokal Mat och Dryck tillsammans med White Guide skapat ”Sverigesommar 2020” som listar ett urval av de bästa sommarkrogarna, barerna och caféerna såväl som gårdsbutiker. Trevlig svemester!