Insikter #6: Fokus EMV

 

EMV är den största utmaningen för svenska livsmedelsföretag enligt en undersökning från Livsmedelsföretagen. Många leverantörsföretag är sprungna ur en affärsmodell som A/B-brandleverantör där EMV-tillverkning blivit en kompletterande affärsverksamhet. Bland dessa företag upplever många en press från två håll, både från konkurrerande livsmedelsföretag och från EMV.

Dagligvaruhandeln har starka incitament att driva utvecklingen av EMV och andelen förväntas växa under kommande år. Macklean bedömer att EMV-marknaden kommer växa till 34 procent år 2025 från dagens andel på 25 procent.

Trots att det sällan framställs så, utgör EMV en viktig affärsmöjlighet för dagens livsmedelsindustri. De producenter som antar utmaningen och anpassar sig till de delvis nya marknadsförutsättningarna har mycket att vinna. Förmågan att identifiera affärsmöjligheter och ta välgrundade strategiska beslut har aldrig varit viktigare, samtidigt som alltför få livsmedelsleverantörer hittills lyckats profitera på de möjligheter EMV erbjuder.

Vi vill med detta nummer av Insikter belysa ett ämne som berör en hel branschs utveckling men också visa på de möjligheter som finns.  EMV är den anonyma möjligheten för de livsmedelsföretag som vill, vågar och orkar ställa om sin verksamhet för de nya förutsättningar som EMV innebär.


Insikter 6.png

Ladda ned och läs hela rapporten

Rapporten fokuserar på den framtida utvecklingen av egna märkesvaror och vilka hot och affärsmöjligheter det innebär för livsmedelsleverantörer.

 
 

Vill du veta mer eller har frågor om rapporten?

Kanske är du intresserad av att få en skräddarsydd workshop för ditt företag? Tveka inte att kontakta Eva.

Eva Eriksson
seniorKonsult

e-post: eva.eriksson@macklean.se  
Telefon: 070-744 06 66
LinkedIn


 

FLER MACKLEAN INSIKTER

 
 

INSIKTER #12: Klimat

INSIKTER #11: Tillväxt

INSIKTER #10: Innovation

INSIKTER #9: IoT i lantbruket